Globalno standardizirani postupak testiranja za laka vozila WLTP od 1. rujna 2017. mjeri potrošnju goriva i emisije CO2 vašeg SEAT Leona, vaše Atece, Ibize itd.
Europska unija definirala je vremenski okvir unutar kojega se moraju izvršiti sve pravne i tehničke izmjene. Prvi stupanj (engl. 1st Act) WLTP postupka ispitivanja iniciran je s ciljem da se potaknu navedene izmjene.
Sljedeći korak prema konsolidaciji WLTP standarda u Europi predstavlja implementacija drugog stupnja (engl. WLTP 2nd Act) kojim se žele promijeniti Direktiva 2007/46/EZ Europskog parlamenta i Uredba Komisije (EU) 2017/1151.
Drugi stupanj stupio je na snagu 1.1.2019. za nove modele vozila odnosno 1.9.2019. za sva ostala vozila. Tim su drugim stupnjem obuhvaćeni propisi o novim tehničkim konceptima i updateovima za postupak ispitivanja, primjerice ispitivanje emisija u realnim uvjetima vožnje (engl. Real Driving Emissions, RDE), ispitivanje isparavanja (engl. Evaporation Test, EVAP), ispitivanje sukladnosti standarda tijekom pogona vozila (engl. Service Conformity, ISC) te ispitivanje potrošnje pogonskog goriva (engl. Consumption Monitoring, FCM). U sljedećem dijelu pobliže ćemo pojasniti navedene točke i ostale važne informacije o WLTP standardu.
Preciznost i relevantnost na prvom su mjestu. Isto ispitivanje vrijedi za brojne druge postupke svugdje na svijetu. Pritom je riječ o jednoj od najvećih izmjena u povijesti automobilske industrije.
Koliko troši neko vozilo? Na to pitanje sada SEAT može odgovoriti puno preciznije zahvaljujući standardiziranom ciklusu vožnje WLTP. Naime, novi postupak za mjerenje potrošnje goriva i emisija CO₂ usmjeren je na svakodnevno ponašanje vozila u vožnji. A od rujna 2017. zamijenio je dotadašnji standard NEDC.
Potrošnja nekog vozila može se razlikovati od podataka proizvođača vozila. Zbog toga je vjerodostojnost rezultata izmjerenih na temelju Novog europskog ciklusa vožnje (NEDC) oduvijek bila predmet kritike. Razlog tome je što stvarna potrošnja uvelike ovisi o individualnom ponašanju vozila u vožnji i opremi vozila. Ovisi primjerice o tome upotrebljava li se vozilo često u gradskom prometu, na lokalnim cestama ili na autoputu. Kako bi se te razlike uzele u obzir, iz teorijskih uvjeta ciklusa NEDC uzet je dinamičniji profil vožnje koji se temelji na statističkim anketama i analizi prosječnih korisničkih profila: sveukupno se u obzir uzimaju veće ubrzanje, veća prosječna brzina i veća maksimalna brzina. Također, umjesto kombinirane simulacije prometa u gradu i izvan grada, sada se vozilo testira u četiri faze različitih raspona brzine.
Te vrijednosti ispušnih plinova i potrošnje izmjerene prema WLTP-u moraju se navoditi od 1. rujna 2017. za sva novoregistrirana osobna vozila i motore. To vrijedi u Europi i u brojnim drugim zemljama svijeta.
NEDC (Novi europski ciklus vožnje, engl. New European Driving Cycle) ili NEFZ odnosi se na postupak ispitivanja koji se diljem Europe primjenjuje na valjcima za ispitivanje kočnica još od 1992. s ciljem mjerenja emisija ispušnih plinova i potrošnje pogonskog goriva osobnih vozila i manjih gospodarskih vozila.
NEFZ je zamijenjen svjetskim standardom WLTP (engl. Worldwide Harmonised Light-Duty Vehicles Test Procedure). Cilj je novog postupka mjerenje potrošnje vozila u realističnijim uvjetima na temelju promijenjenog ispitnog ciklusa prema strožim propisima.
Emisije se u Europi dodatno uz WLTP postupak moraju mjeriti u skladu s RDE postupkom ispitivanja (engl. Real Driving Emissions), prema kojem se mjerenje provodi na cesti u realnim uvjetima vožnje.
Dok se kod WLTP postupka provodi 30-minutno mjerenje na valjcima za ispitivanje kočnica u standardiziranim ispitnim uvjetima, RDE ispitivanje provodi se tijekom vožnje na javnim cestama. RDE mjerenje provodi se na raznim profilima ceste uz nasumična ubrzanja i kočenja. Ispitivanje traje između 90 i 120 minuta.
Od rujna 2017. postupno se uvodio prijelaz na WLTP i RDE. Od rujna 2018. propisani su WLTP postupak ispitivanja i ograničenje sitnih čestica (engl. limitation of the particle number, PN) u skladu s RDE postupkom za sva novoregistrirana vozila. Osim toga, od rujna 2019. propisano je dodatno RDE ograničenje dušikovih oksida (NOx) za sva novoregistrirana vozila.
Vrijednosti utvrđene WLTP postupkom ispitivanja načelno bi trebale realističnije prikazivati emisije CO₂ i emisije ispušnih plinova vašeg SEAT Leona, vaše Atece, Ibize i drugih modela. To može značiti da će za vozila s motorom na izgaranje biti navedene veće emisije CO₂ i veća potrošnja pogonskog goriva. Stoga individualan izbor vrste pogona i opcijske opreme vozila također izravno utječu na potrošnju pogonskog goriva i emisije CO₂. Ovisno o nacionalnoj pravnoj situaciji to također može uzrokovati veće poreze na CO₂.
Od rujna 2018. svi su SEAT modeli uspješno prilagođeni WLTP postupku ispitivanja.